Aarnoudse-Beeldcoachingplus
Gevestigd te Rijen (5122 BV) Antoinette Nijhoffstraat 2
Hierna te noemen: opdrachtnemer
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- opdrachtnemer : de gebruiker van de algemene voorwaarden, ingeschreven
bij de kamer van koophandel onder nr. 55529275 - opdrachtgever : de wederpartij van de opdrachtnemer
- overeenkomst : de overeenkomst tot dienstverlening
- derden : door opdrachtnemer in te huren
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden
2.1 Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst tussen
opdrachtnemer en een opdrachtgever waarop opdrachtnemer deze voorwaarden
van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door
partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.2 De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen
te worden betrokken.
Artikel 3. Offertes
3.1 Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor
aanvaarding is genoemd.
3.2 De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig
gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de
offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk
binnen 30 dagen wordt bevestigd, tenzij anders aangegeven.
3.3 De aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en eventuele in het kader van de
overeenkomst te maken kosten, waaronder reiskosten, verzend- en
administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
3.4 Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
3.5 Opdrachtgever is verplicht de offerte op juistheid en volledigheid te controleren.
Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomsten
4.1 Overeenkomsten komen tot stand door ondertekening van, of de offerte, of van het
contract door beide partijen dan wel –bij gebreke aan een dergelijke
opdrachtbevestiging– op het tijdstip dat opdrachtnemer tot uitvoering van enige dienst
c.q. feitelijke acceptatie van de opdracht door opdrachtgever is overgegaan, dat ter
beoordeling door opdrachtnemer
4.2 Gebruiker zal zich inspannen de overeengekomen werkzaamheden naar beste inzicht
en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap te verrichten, een en
ander overeenkomstig hetgeen in het kader van de aan gebruiker opgedragen taak
mag worden verwacht. Deze verplichting heeft het karakter van een inspanningsverplichting,
omdat geen garantie wordt gegeven met betrekking tot het
resultaat van de door gebruiker geleverde diensten
4.3 De opdrachtgever staat in voor de deugdelijkheid en volledigheid van de aan
gebruiker ter beschikking gestelde gegevens. Gebruiker is niet aansprakelijk voor
schade veroorzaakt door onvolledigheid van of gebrekkigheid in de door of namens
opdrachtgever verstrekte informatie. Indien de voor de uitvoering van de
overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan gebruiker zijn verstrekt, heeft
gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de
vertraging voortvloeiende extra kosten volgens gebruikelijke tarieven aan de
opdrachtgever in rekening te brengen.
4.4 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft
gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4.5 Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden
uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende
fase behoren opschorten, totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan
voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
4.6 Indien door gebruiker of door gebruiker ingeschakelde derden in het kader van de
opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een
door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg
voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
Artikel 5. Contractduur; uitvoeringstermijn
5.1 De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij partijen
uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
5.2 Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale
termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever
opdrachtnemer derhalve schriftelijk in kennis te stellen.
Artikel 6. Wijziging van de overeenkomst
6.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke
uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of
aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst
dienovereenkomstig aanpassen.
6.2 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,
kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte
stellen.
6.3 Indien de wijziging of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve
consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover van tevoren
inlichten.
6.4 Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer aangeven in
hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van
dit honorarium tot gevolg heeft.
6.5 In afwijking van lid 3 zal opdrachtnemer geen meerkosten in rekening kunnen
brengen, indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die
aan opdrachtnemer kunnen worden toegerekend.
Artikel 7. Geheimhouding
7.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie
die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit een andere bron
hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij
is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
Artikel 8. Intellectuele eigendom
8.1 Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt
gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van
de Auteurswet. Het is de opdrachtgever, behoudens uitdrukkelijke schriftelijke
toestemming van Aarnoudse Beeldcoachingplus, niet toegestaan het door
opdrachtnemer verstrekte materiaal te verveelvoudigen, te openbaren, te
exploiteren, dan wel op enigerlei wijze aan derden ter beschikking te stellen
8.2 Gebruiker behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden
toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen
vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 9. Opzegging
9.1 Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk, aangetekend,
opzeggen.
9.2 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door de opdrachtgever, heeft
opdrachtnemer recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en
aannemelijk te maken verlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan de
opzegging ten grondslag liggen die aan de opdrachtnemer zijn toe te rekenen.
Voorts is de opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor
tot dan toe verrichte werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe
verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking
worden gesteld aan de opdrachtgever.
9.3 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtnemer zal
opdrachtnemer in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog
te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan
de opzegging ten grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn.
Indien de overdracht van werkzaamheden voor opdrachtnemer extra kosten met
zich meebrengt, worden
deze aan de opdrachtgever in rekening gebracht.
9.4 Annulering door de opdrachtgever van een overeengekomen dienst binnen één
maand voor de invoeringsdatum verplicht deze tot betaling van 100% van het
overeengekomen tarief, tenzij in onderling overleg anders is overeengekomen.
9.5 Annulering door de opdrachtgever van een overeengekomen dienst langer dan
één maand voor de overeengekomen uitvoeringsdatum, verplicht deze tot betaling
van alle door opdrachtnemer gemaakte voorbereidingskosten tot een maximum
van 50% van het overeengekomen tarief, tenzij in onderling overleg anders is
overeengekomen.
Artikel 10. Ontbinding van de overeenkomst
10.1 Opdrachtnemer is bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet
langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden
voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de
overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
Artikel 11. Honorarium
11.1 Voor aanbiedingen en overeenkomsten waarin een vast honorarium wordt
aangeboden of is overeengekomen, gelden leden 2, 4, 5 en 6 van dit artikel.
Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, gelden de leden 3 t/m 6
van dit artikel.
11.2 Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast
honorarium overeenkomen. Het vaste honorarium is exclusief BTW, en exclusief
reis- en verblijfkosten.
11.3 Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden
vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend
volgens de gebruikelijke uurtarieven van gebruiker, geldende voor de periode
waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief
is overeengekomen.
11.4 Het honorarium en de gemaakte kosten zullen periodiek, tweewekelijks achteraf,
in rekening worden gebracht.
11.5 Indien gebruiker met de opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief
overeenkomst, is gebruiker niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium
of uurtarief indien gebruiker kan aantonen dat zich tussen het moment van
aanbieding en levering de tarieven ten aanzien van bijvoorbeeld lonen
aanmerkelijk zijn gestegen.
11.6 Bovendien mag gebruiker het honorarium verhogen wanneer tijdens de uitvoering
van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel
verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het
sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan gebruiker, dat in
redelijkheid niet van gebruiker mag worden verwacht de overeengekomen
werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen
honorarium.
Opdrachtnemer is te alle tijden gerechtigd voorschotten in rekening te brengen.
Artikel 12. Betaling
12.1 Betaling dient zonder aftrek, korting of schuldverklaring te geschieden binnen 30
dagen na factuurdatum, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de
valuta waarin is gedeclareerd.
12.2 Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 30
dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is
alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger
is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag zal
worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het
moment van voldoening van het volledige bedrag.
12.3 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de
opdrachtgever zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar.
12.4 Opdrachtnemer heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten
strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering
van de openvallende rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de
lopende rente. Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een
aanbod tot betaling weigeren, indien opdrachtgever een andere volgorde van de
toerekening aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom
weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede
de kosten worden voldaan.
Artikel 13. Incassokosten
13.1 Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van
zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening
buiten rechte voor rekening van opdrachtgever.
13.2 In ieder geval is opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten
verschuldigd. De incassokosten worden berekend overeenkomstig het
incassotarief zoals door de Nederlands Orde van Advocaten in incassozaken wordt
geadviseerd.
13.3 Indien opdrachtnemer hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs
noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 14. Aansprakelijkheid
Indien opdrachtnemer aansprakelijk is, dan is die aansprakelijkheid als volgt begrensd:
14.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, als
opdrachtnemer bij de uitvoering van werkzaamheden is uitgegaan van door de
opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze
onjuistheid of onvolledigheid voor hem kenbaar behoorde te zijn.
14.2 De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de hoogte van het
honorarium (exclusief BTW, reis- en verblijfkosten) zoals voor de geldende
opdracht is overeengekomen.
14.3 In afwijking van hetgeen onder 14.2 van dit artikel is bepaald, wordt bij een
opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder
beperkt tot het over de laatste drie maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
14.4 Opdrachtnemer is jegens zijn opdrachtgever slechts aansprakelijk voor schade die
het rechtstreeks gevolg is van een aan opdrachtnemer toe te rekenen
tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst, indien en voor zover de
schade bij normale vakkennis en ervaring en met inachtneming van normale
oplettendheid en wijze van beroepsuitoefening had kunnen worden vermeden.
Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade.
Artikel 15. Overmacht
15.1 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen
daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende
oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan
uitoefenen, en waardoor opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te
komen. Werkstakingen in het bedrijf van opdrachtgever worden daaronder
begrepen.
15.2 Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de
omstandigheden die (verdere) nakoming verhinderen, intreden nadat
opdrachtnemer haar verbintenis had moeten nakomen.
15.3 Tijdens een situatie van overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer
opgeschort. Als de periode, waarin door overmacht nakoming van de
verplichtingen door opdrachtnemer niet mogelijk is, langer duurt dan twee
maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat
er in dat geval recht en/of verplichting tot schadevergoeding bestaat.
15.4 Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht situatie al gedeeltelijk
aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of door het intreden slechts gedeeltelijk aan
zijn verplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. het
nog uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden
deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.
Artikel 16. Geschillen
16.1 De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van
geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft
gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde
rechter.
16.2 Partijen zullen eerst een beroep doen op de rechter nadat zij zich tot het uiterste
hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.